Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Na e-shope mám kolónku pre zákazníkov o súhlase so spracovaním osobných údajov: je to v súlade s právom?

12.04.2018 (12/2018) Nariadenie prijaté Európskou úniou stanovuje aj podmienky súhlasu.
Na e-shope mám kolónku pre zákazníkov o súhlase so spracovaním osobných údajov: je to v súlade s právom?
1 fotografia v galérii
Ilustračná snímka
Autor fotografie: Shuttestock

Mám e-shop a všetci ma strašia nejakou novou smernicou EÚ. Ja zbieram len mailové adresy, adresy a telefónne čísla. Kolónku, že súhlasia s odberom informačného letáka a poskytujú svoje osobné údaje, tam už mám. Bude to stačiť?

Dano

Odpovedá advokát JUDr. Michal Rampášek, Advokátksa kancelária HAVLÁT & PARTNERS

Ochrana osobných údajov v EÚ vyústila do prijatia všeobecného nariadenia o ochrane osobných údajov v anglickej skratke GDPR (General Data Protection Regulation). Nariadenie bude účinné od 25. 5. 2018. Jeho aplikácia sa dotýka aj subjektov prevádzkujúcich internetové obchody (e-shopy). Práve v internetových obchodoch dochádza k spracovaniu osobných údajov vo veľkom rozsahu, a to nielen údajov svojich zákazníkov (meno, priezvisko, adresa doručenia, e-mail, telefón), ale aj údajov o ich platobných kartách. Taktiež zhromažďujú a vyhodnocujú údaje o ich nákupných preferenciách a zvyklostiach (tzv. profilovanie).

Jednou z podstatných požiadaviek nariadenia pre prax internetových obchodov je právny základ spracovania osobných údajov. Vo všeobecnosti by e-shopy mali spracovávať osobné údaje zákazníkov na základe iných dôvodov, ako je súhlas. Takým dôvodom je aj spracovanie na účely plnenia zmluvy, ktorej zmluvnou stranou je zákazník e-shopu. Spracovanie osobných údajov na základe súhlasu zákazníkov tak pripadá do úvahy, až keď nie je iný právny základ. Pôjde teda najmä o súhlas na spracovanie osobných údajov na marketingové účely.

Nariadenie ďalej stanovuje aj podmienky súhlasu. Súhlas nemožno považovať za dobrovoľný, resp. slobodný, pokiaľ je súčasťou zmluvy a nie je možné o ňom rokovať. To v praxi znamená, že zmluvu, teda napr. všeobecné obchodné podmienky, musí zákazník prijať a nemá možnosť vyjadriť nesúhlas s textom spracovania osobných údajov, napríklad na už spomenuté marketingové účely. V praxi nie je neobvyklé, že internetové obchody neakceptujú objednávku zákazníka, ak neoznačí, že súhlasí so všeobecnými obchodnými podmienkami a tiež spracovaním osobných údajov. Takýto postup by bol v rozpore s nariadením. Je preto potrebné správne nastaviť zmluvnú dokumentáciu, ako aj tvorbu objednávky v e-shope.


Svoje otázky advokátovi JUDr. Michalovi Rampáškovi môžete posielať na e-mailovú adresu odbornici@zivot.sk 

 

Veľryba, mimozemšťania a Domenico: Úprimne priznáva, že klame a leto trávi v meste, ktoré sa mu vôbec nepáči
Superľudia na scéne? Vďaka genetickým inžinierom by sa mali rodiť zdravé deti, kritici skloňujú zákony prírody
Nezvládam manželove psychické útoky, na odsťahovanie peniaze nemám. Ako si viem pomôcť?

© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×