Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nesprávne cvičenie môže chrbticu nenávratne poškodiť: ako neskončiť na operačnom stole?

14.02.2018 (6/2018) Sedavý spôsob života, nesprávny postoj i chôdza, oslabené brušné svaly – to všetko nepriaznivo vplýva na chrbticu. Operácia nie je riešenie.
Nesprávne cvičenie môže chrbticu nenávratne poškodiť: ako neskončiť na operačnom stole?
2 fotografie v galérii
Ilustračná snímka
Autor fotografie: Shutterstock

Mnoho ľudí nad občasnými bolesťami, ktoré zvierajú krk či vystreľujú z krížov, mávne rukou. Veď koho dnes nebolí chrbtica? Pravda je, že týmito bolesťami trpí čoraz viac ľudí a poškodenie chrbtice patrí už k civilizačným chorobám.

Najmä po náhlom zablokovaní svalov okolo krčnej či driekovej chrbtice si dávame predsavzatie, že budeme pravidelne cvičiť. Odhodlanie sa však stráca zvyčajne krátko potom, ako bolesti pominú.

Chrbtica je ucelený systém a vplývajú na ňu aj nesprávne pohybové návyky a jednostranné preťažovanie svalstva. Práve cvičenie je spôsobom, ako tieto nepriaznivé vplyvy zmierniť. Musí však byť skutočne pravidelné, dlhodobé a najmä správne.

Vybrať sa do fitnescentra nie je pri opakovaných bolestiach chrbta najlepší nápad. Nesprávne cvičenie môže, naopak, chrbticu nenávratne poškodiť – napríklad porušiť medzistavcové platničky.

Hernia a bolesť

Tie sú zložené z rôsolovitého jadra a väzivových prstencov. Preťažovaním dochádza po určitom čase k ich poškodeniu na niektorom mieste. Ak na platničku následne pôsobí nadmerný tlak, rôsolovité jadro platničky sa vytlačí do miesta poškodenia – vznikne takzvaná hernia.

Preťaženie môže byť jednorazové: prudké trhnutie, dvíhanie bremena v predklone, napríklad činky vo fitnescentre, alebo hoci aj vystretie sa z predklonu pri umývaní zubov. Pri zlom pohybe a výraznom preťažení sa môže väzivový obal v rôznej miere poškodiť, až úplne pretrhnúť.

Fyzikálne sily napríklad pri nesprávnom dvíhaní bremena v predklone totiž pôsobia tak, že väčšina hmoty vnútri platničky sa presunie dozadu, smerom k miechovému kanálu.

Tlak na väzivo je tam obrovský, obal sa môže pretrhnúť a obsah sa čiastočne dostane mimo neho. Jadro poškodenej platničky sa vysunie zo svojej normálnej krajnej polohy, ktorú určuje prstenec.

Hernia môže tlačiť na nerv, miechu alebo väzy. V organizme sa pri takomto podráždení spustia obranné mechanizmy – bolesť, zväčšenie svalového napätia.

Riešenie následkov

Výsledkom sú často kruté bolesti či čiastočná necitlivosť a ochrnutie nohy na strane, kde platnička tlačí na miechový kanál. Dobrá správa je, že až 90 percent pacientov, ktorých trápia bolesti z chrbtice vystreľujúce do nohy prvý raz, má nádej, že sa vďaka konzervatívnej liečbe úplne uzdraví.

Chce to pokoj na lôžku, lieky, postupné zaťažovanie chrbta a individuálne rehabilitačné cviky na posilňovanie chrbtice a medzistavcových svalov. Ak je nutný chirurgický zákrok, jeho cieľom je uvoľniť nervové korene, odstrániť dráždenie, a tak zbaviť pacienta aj bolesti.

Chrbtica vekom starne, cvičenie ju udržiava zdravú. 2 fotografie v galérii Chrbtica vekom starne, cvičenie ju udržiava zdravú. Zdroj: Shutterstock

Dnes sa pri tom využíva najmä mikrochirurgická technika. Vďaka tomu ani kožný rez nemusí byť väčší než tri centimetre. Takto sa dá odstrániť časť chrupavky platničky, ktorá sa ocitla v chrbticovom kanáli.

Chirurgický zákrok však nelieči a ani nemôže zastaviť proces starnutia chrbtice, rieši iba jeho následky. Asi 7 percent pacientov má po nejakom čase problémy s chrbticou opäť. Pre ďalších je operácia dostatočným dôvodom, aby zmenili svoj životný štýl.

Svalová rovnováha

Veľa ľudí si ani neuvedomuje, ako si platničky preťažuje. Pri nesprávnom sede so zhrbeným chrbtom je tlak na platničku až 175 percent, pri dvíhaní bremena v predklone 250 percent a pri dvíhaní bremena v predklone zo sedu dokonca 275 percent. Často sa takto postupne poškodí aj niekoľko platničiek nad sebou.

Dlhodobé preťažovanie platničiek sa začína chybou postoja. Kĺby vtedy nie sú správne centrované, sú preťažované len na určitej ploche, ktorá sa postupne poškodzuje.

Zároveň sa vinou tejto polohy kĺbov správne nezapájajú ani svaly. Jedna skupina svalov sa chronicky preťažuje a tuhne, iná je akoby vyradená z funkcie – nevie sa do pohybu správne zapojiť, je výrazne oslabená.

Medzi veľmi často preťažované svaly patrí aj chrbtové svalstvo. Je iba mýtus, že keď máme problémy s chrbtom, musíme si posilniť chrbtové svalstvo. Chrbtové a brušné svaly musia pracovať v rovnováhe, preto sa pri posilňovaní treba zamerať na brucho.

Ak už však máte poruchu platničky, nikdy necvičte bez porady s odborníkom. Poškodená chrbtica totiž potrebuje pri cvičení špeciálne zaobchádzanie.

Analyzujte pohyby

Ešte dôležitejší je tzv. hlboký stabilizačný systém chrbtice. Sú to drobné svaly medzi jednotlivými stavcami a v okolí chrbtice, ktoré ju stabilizujú pri používaní.

Vedieť ich správne zapájať sa tiež treba naučiť pod vedením odborníka. Prevenciou je uvedomovanie si a opakované nastavovanie sa do správneho postoja, sedenia či správnej chôdze.

Človek, ktorého bolieva chrbát, by mal absolvovať vyšetrenie. Na základe analýzy jeho pohybov odborník určí, čo a ako ho treba naučiť. Aby porucha nespôsobovala väčšie problémy, treba upraviť pohybový režim, polohu pri práci a pravidelne cielene cvičiť.

Väčšina platničkových porúch totiž súvisí so sedavým spôsobom života, s nedostatkom pohybu, preťažovaním chrbtice a chrbtového svalstva.

© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×