Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kĺbom v zime chýba voda aj správny pohyb, takto im pomôžete

17.01.2018 (2/2018) Zima je pre ľudí s ochoreniami kĺbov náročným obdobím. Mráz a studené vlhké počasie ho zhoršujú. Dodnes však presne nevieme, prečo je to tak.
Kĺbom v zime chýba voda aj správny pohyb, takto im pomôžete
4 fotografie v galérii
Autor fotografie: Shutterstock

Ľudia s chorými kĺbmi takmer nepotrebujú predpoveď počasia. Jeho zmenu im hlásia boľavé kolená, ramená, bedrá, chrbtica i drobné kĺby prstov. V zime sa bolesť stáva takmer neznesiteľnou.

Vedci ani lekári doteraz nezistili konkrétnu príčinu, prečo bolia v zimnom období kĺby viac ako v iných obdobiach roku. Isté je, že až dve tretiny ľudí s ochoreniami kĺbov sa vo vlhkom a mrazivom zimnom počasí cítia horšie.

Odborníci sa domnievajú, že viac než mráz vplýva na pociťovanie bolesti zamračená obloha a málo slnka.

So zimným obdobím sa spájajú nedostatok denného svetla, ranné vstávanie do tmy, pochmúrne počasie. To nepriaznivo pôsobí na psychiku a všetky dlhodobé chronické bolesti ľudia preto vnímajú citlivejšie a intenzívnejšie.

Citlivejšie nervy

Podľa jednej z teórií však môže byť dôvodom priamo úbytok slnečného svetla. Svetlo pôsobí priaznivo na obehový systém. V zime sa preto tkanivá okolo kĺbov horšie prekrvujú, kĺby môžu tuhnúť a bolieť.

Ďalším vysvetlením môže byť, že chlad zvyšuje citlivosť nervových vláken umiestnených v kĺbovom puzdre. Zmeny atmosférického tlaku vplývajú na to, že sa tieto vlákna napínajú, čo spôsobuje bolesť.

Kĺby treba v zime udržiavať v teple. 4 fotografie v galérii Kĺby treba v zime udržiavať v teple. Zdroj: Shutterstock

V zime sa mnoho ľudí hýbe oveľa menej než v lete. Najmä starší ľudia majú strach z pádu na klzkom ľade či snehu a mnohým sa v nevľúdnom počasí ani nechce vychádzať von.

Chuť do jedla je však v zime, naopak, väčšia, najmä na ťažké, výdatné a kalorické jedlá. Každý ďalší kilogram hmotnosti však znamená pre kĺby, najmä pre kolená, zvýšenú záťaž.

Hýbte sa!

Je známe, že kĺby bez pravidelného pohybu tuhnú. Ani ľudia, ktorí trpia osteoartrózou či reumatoidnou artritídou, sa nemôžu šetriť a vyhýbať sa pravidelnému pohybu s tvrdením, že je pre nich bolestivý a nepríjemný.

Je pravda, že v kresle bez pohybu kolená a bedrá nebolia, zároveň však tuhnú. Snaha rozhýbať sa je potom o to bolestivejšia a človek s chorými kĺbmi sa ocitá v začarovanom kruhu.

Kĺbové chrupavky totiž vyživuje takzvaná synoviálna tekutina, ktorá ich omýva. Pri nedostatočnom pohybe táto tekutina málo premazáva chrupavky a tie sa stále viac poškodzujú.

Preto je dôležité nenechať kĺby dlho odpočívať. Naopak, je nutné pravidelne cvičiť. Zlepší sa tak rozsah pohybu a zmierni sa bolesť.

Rovnako netreba zabúdať na posilňovanie svalstva. Silné a pevné svaly sú totiž pre správnu funkciu kĺbov tiež podstatné. Samozrejme, treba si zvoliť pohyb, ktorý kĺby nadmerne nezaťažuje.

Nepreťažujte ich

Prečo kĺby vlastne bolia? Môže to mať mnoho príčin. Najčastejšou je degeneratívne ochorenie – artróza. Bolesti pri tomto ochorení vyvolávajú zmeny v kĺbovom obale alebo v kosti pod chrupavkou, ktorá je pri tomto procese poškodená.

Kĺb nemá takú nosnosť ako zdravý a bolesť signalizuje, že človek nemá kĺb ďalej preťažovať. Bolesť je teda akási ochrana pred ďalším poškodením.

Druhým zdrojom bolesti kĺbov môže byť preťaženie šliach okolo kĺbov alebo zápal, poškodenie chrupaviek, meniskov či väzov. Tie často vznikajú po opakovaných drobných úrazoch, napríklad pri futbale či lyžovaní.

Skúste plávanie, nezaťažuje kĺby. 4 fotografie v galérii Skúste plávanie, nezaťažuje kĺby. Zdroj: Shutterstock

Napriek nejasným príčinám, prečo poškodené kĺby v zime viac bolia, lekári odporúčajú niekoľko zásad, ktoré pomáhajú bolesti v tomto období tlmiť. Zásadou zostáva pravidelný pohyb, treba však cvičiť v teple.

Radšej než prechádzku si treba vybrať fitnescentrum alebo plávanie v bazéne. Vylúčený však nie je ani pohyb vonku, naopak, pomáha zlepšiť psychiku. Pri pobyte mimo domu sa však treba poriadne obliecť, aby kĺby netrpeli chladom.

Nie je vhodné ich však zaťažovať nárazovou dlhodobou chôdzou či bežkovaním. Úplne nevhodné športy sú dlhá chôdza po tvrdom teréne, behy, skoky.

Nezabúdajte piť

Pri artróze ručných kĺbov sa neodporúča ťažká práca v záhrade a vždy v zime treba pamätať na rukavice. Samozrejmosťou by mala byť termobielizeň, ktorá odvádza pot a pomáha udržiavať telesné teplo.

Veľa ľudí v zime zabúda na dostatočný pitný režim, pretože vonku nie je horúco. Voda je však potrebná, aby si telo mohlo tvoriť dostatok synoviálnej tekutiny na premazanie kĺbov. Bolesť kĺbov môže znižovať aj masáž. Pred nárazovým športovaním je vždy správne sa rozcvičiť – pretiahnuť šľachy a prekrviť svaly.

Dobrá správa je, že zdravým kĺbom netreba ani v zime venovať zvláštnu pozornosť. Dbať na prevenciu artrózy by však mali ľudia vo vyššom veku, tí, čo vrcholovo športujú alebo jednostranne zaťažujú niektoré kĺby.

© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×