Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Sauna omladzuje pokožku. Na alkohol pred ňou zabudnite

29.11.2017 Sauna osviežuje telo i myseľ, prekrvuje pokožku a zbavuje telo škodlivín. Fíni ju nazývajú aj prameňom mladosti. Viete sa však správne saunovať?
Sauna omladzuje pokožku. Na alkohol pred ňou zabudnite
3 fotografie v galérii
V saune by človek nemal byť sám, odporúča sa saunovanie vo dvojici pre prípadné...
Autor fotografie: Shutterstock

Keď sa pozrieme do slovenských wellness centier, zistíme, že správne saunovanie naozaj nie je samozrejmosť.

Základným problémom našinca sú plavky. Dlhé bermudy, z ktorých crčí voda, sú v horúcej saune zdrojom škodlivých látok, vznikajúcich pri nadmernom zohrievaní umelých vlákien. Jediným vhodným a prípustným odevom v saune je bavlnená plachta, ktorá saje pot a dovolí pokožke dýchať.

Aj proces saunovania má svoje pravidlá. Bezmyšlienkovité behanie z jednej sauny do druhej nám môže len uškodiť.

Jednu až dve hodiny pred návštevou sauny je dobré zjesť menšiu porciu jedla. Trávenie veľkého množstva potravy totiž preťažuje organizmus, takže môže dôjsť k nevoľnosti a ku kolapsu.

Vhodný nie je ani úplne prázdny žalúdok, pretože náhly pokles cukru v krvi môže spôsobiť mdloby. V saune by človek nemal byť sám, odporúča sa saunovanie vo dvojici pre prípadné nevoľnosti.

Nepreháňajte to

Ideálnym časom na saunovanie je najmä jeseň a zima kvôli prevencii ochorení, v lete treba o to viac dbať na ochladzovanie, aj keď sa saunujete v interiéri. Na prípravu a odpočinok po ukončení procedúry si treba vyhradiť dostatok času.

A sme pri zakázaných plavkách: pokožka by mala byť obnažená, aby sa pot mohol voľne odparovať. Začiatočníci sa usadia na najnižšie lavice, po častejšom saunovaní môžete sedieť vyššie.

Čas strávený v saune by nemal prekročiť 15 minút. Toľko však zvyčajne vydržia len tí trénovaní. Najdôležitejšie je, aby sme boli v saune len tak dlho, ako nám je príjemné. Ak nemôžete chytiť dych, alebo cítite veľkú horúčavu, okamžite vyjdite von.

V potnej miestnosti je najlepšie si ľahnúť alebo sedieť tak, aby sme nohy mali na rovnakej lavici, na ktorej sedíme. Para, ktorá sa vytvára pri polievaní horúcich saunových kameňov vodou, pomáha lepšie sa potiť.

Skúsení vyznávači sauny si zvyknú do vody primiešať zopár kvapiek éterického oleja. Tu platí, že treba používať prírodné oleje.

V niektorých saunách vám môžu ponúknuť soľ na potieranie pokožky alebo med. Pomôžu pórom otvoriť sa, telo sa prekrví, zvláčnie a pridajú vám nový vnemový zážitok.

Sauna prináša omladenie pokožky s viditeľným vypnutím a so sviežosťou. Povzbudzuje metabolizmus a telesné funkcie. Popri saunovaní sa dá využiť aj účinok aromoterapie pri liečbe horných dýchacích ciest, poruchách pohybového ústrojenstva a nespavosti.

Sauna sa využíva na prehriatie kĺbov pri niektorých ortopedických diagnózach, je vhodná aj pri niektorých klimakterických problémoch.

Celková dĺžka trvania saunovania sú približne dve hodiny. Výsledkom by mal byť pocit relaxácie a príjemnej únavy. 3 fotografie v galérii Celková dĺžka trvania saunovania sú približne dve hodiny. Výsledkom by mal byť pocit relaxácie a príjemnej únavy. Zdroj: Shutterstock

Voda alebo vzduch?

Ďalšou fázou je ochladzovanie. Ochladiť sa môžeme studeným vzduchom, prúdom studenej vody v sprche alebo bazéne. Ak si chcete užiť pobehovanie po snehu v chladnom vzduchu, zhlboka pritom dýchajte a nebuďte vonku dlhšie než 2 až 5 minút.

Pri sprchovaní studenou vodou postupujeme od dolných končatín cez paže, bedrá, šiju až po prednú stranu trupu. Hlavu by sme mali vynechať úplne.

Pri ochladzovaní v bazéne pomaly ponárame telo do studenej vody. Ak nám je zima, treba ochladzovaciu fázu ukončiť.

Celú procedúru je dobré zopakovať 2- až 3-krát. Tentoraz sa pri saunovaní usadíme na vyššie postavené lavičky, aby sa telo čo najrýchlejšie rozhorúčilo.

Po saunovaní je nevyhnutné presunúť sa do miestnosti, ktorá sa nazýva aj tepidárium – miesto odpočinku. Zabalíme sa do teplej deky a v pokoji počkáme, kým sa telo nevráti do normálneho stavu. Môžeme mať pocity chladu, potiť sa či mať mierne závraty. Ideálnou formou relaxácie je masáž rozohriateho svalstva.

Celková dĺžka trvania saunovania sú približne dve hodiny. Výsledkom by mal byť pocit relaxácie a príjemnej únavy.

Ak očakávate, že saunovaním schudnete, zabudnite na to. Je pravda, že pri saunovaní stratíte asi pol kilogramu, vodu však rýchlo doplníte a telesný tuk sa v teple nerozpúšťa.

Saunovanie však pomáha k lepšiemu rozloženiu vody v organizme, čo zmenšuje opuchy u ľudí s nadváhou.

Neporazí vás?

Najideálnejším intervalom medzi jednotlivými návštevami sauny je jeden alebo dva týždne. Zdravý človek bez príznakov ochorenia sa nemusí báť mimoriadnych vedľajších účinkov. Niektoré ochorenia do sauny vôbec nepatria. Napríklad akútne zápaly, niektoré kožné ochorenia, degeneratívne ochorenia a podobne.

Pre vysoké teploty je sauna prísne zakázaná epileptikom, pacientom s ochoreniami obličiek, so srdcovo-cievnymi problémami, s vysokým krvným tlakom, chorobami pľúc a ľuďom trpiacim zápalmi kĺbového aparátu.

Neodporúča sa ani pri virózach, horúčkových stavoch alebo zápalových ochoreniach, u žien v období menštruácie alebo tehotným. Ak si nie ste istí, je lepšie poradiť sa s lekárom.

So saunovaním možno začať už u detí od troch rokov. Čas pobytu detí v saune by sa mal prispôsobiť ich veku a počas saunovania by nemali zostať bez dozoru dospelého.

Pre najmladšie deti je vhodné saunovanie raz do týždňa, najlepšie na spodnej lavici. Procedúra má pozostávať z troch pobytov po 5 – 10 minút v potiarni pri teplote 80 °C s následným ochladením v bazéne alebo na chladnom vzduchu.

Ak máte pred návštevou sauny chuť na pivo či niečo ostrejšie, radšej na to zabudnite. Inak si koledujete o pocit nevoľnosti a slabosti. Ak sa budete potácať, môžete spadnúť.

Preťaženie organizmu kombináciou tepla a alkoholu môže dokonca viesť k náhlej smrti. Po skončení saunovania je potrebné stratené tekutiny doplniť, najlepšie čistou vodou.

Okrem alkoholu sa pred saunovaním, a najmä po ňom, neodporúča ani fajčenie. Prekrvenými sliznicami dýchacích ciest sa ľahšie vstrebávajú škodliviny a celý očistný zmysel kúry vyjde nazmar. A zo sauny chceme predsa odchádzať svieži a s pocitom omladenia tela.

Typy sáun

Švédska sauna:

Princíp spočíva v suchej saune s minimálnou vlhkosťou a teplotou 100 až 110 °C. V súčasnosti jej obľuba upadá predovšetkým pre vysokú záťaž organizmu, horšie potenie a sťažené dýchanie horúceho vzduchu.

 

Vlhká sauna – fínsky typ:

Ide o klasický fínsky typ sauny, teda mierne teplú a vlhkú saunu, ktorá je aj súčasným trendom. Pri tomto type je dôležité, aby teplota v saune neprekračovala 75 – 80 °C, súčasne je však udržiavaná vysoká relatívna vlhkosť vzduchu, až cca 80 percent. Čím je vzduch vlhší, tým sa teplota vzduchu môže lepšie dostávať na pokožku.

 

Parná sauna:

Výhodou parnej sauny, kde teplota dosahuje maximálne 60 °C až pri 100 % vlhkosti, je nižšia záťaž organizmu, preto si ju môžu dovoliť aj ľudia so zdravotnými problémami, ktorí nemôžu navštíviť klasickú saunu.

© Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×