Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Stresová imunosupresia: keď si psychikou zraňujete vlastný organizmus

15.11.2017 Dá sa ovplyvniť, ako často budeme chorí? Určite áno. Každý je totiž strojcom svojej imunity.
Stresová imunosupresia: keď si psychikou zraňujete vlastný organizmus
4 fotografie v galérii
Ilustračná snímka
Autor fotografie: Shutterstock

Všade samá alergia, samé antibiotiká, rôzne divné diagnózy... Sú dnes ľudia naozaj viac chorí ako kedysi? Aj áno, aj nie. Treba brať do úvahy, že diagnostika je dnes na oveľa vyššej úrovni ako kedysi.

Mnohé ochorenia v minulosti nebolo možné odhaliť a neliečili sa vôbec alebo len obmedzene. Aj vďaka lepšej úrovni medicíny a kvalite zdravotnej starostlivosti sa dnes dožívame vyššieho veku, s ktorým stúpa aj chorobnosť.

Na druhej strane, uponáhľaný dnešok skutočne zdraviu veľmi nepraje. Stres, rýchle jedenie, málo spánku a relaxu. V strave prevažujú potraviny zo supermarketov s konzervačnými látkami, chýba dostatok čerstvého ovocia a zeleniny.

Rýchlosť, akou sa šíria, neveští nič dobré (50-sekundové video s titulkami):

Ľudia sa menej pohybujú, vyhýbajú sa pobytu vonku v chladnejšom počasí. Všeobecne sa málo otužujú, na šport a aktívny pohyb si mnohí nenájdu čas.

Pri osobnej hygiene sa používajú agresívne antibakteriálne mydlá a silné chemické čistiace prostriedky, ktoré spoľahlivo zlikvidujú aj prospešné baktérie v okolí. Výsledkom je nárast rôznych peľových, potravinových a iných alergií, zvýšený výskyt kožných dermatóz, atopického ekzému a astmy.

V rozvojových krajinách zomierajú ľudia na banálne ochorenia ako tetanus či tuberkulózu, proti ktorým existuje očkovanie. Nemajú peniaze ani na antibiotiká. Ak k nim aj majú prístup, môžu si kúpiť len dve či tri tabletky.

Aj v rozvinutých krajinách sa však vyskytujú civilizačné ochorenia, rôzne autoimunitné ochorenia a alergie.

Medzi príznaky zníženej imunity patria časté komplikované infekcie dýchacích ciest, močového ústrojenstva či tráviaceho traktu.

Oslabená imunita sa prejavuje aj opakovanými herpesmi, aftami v ústach, rôznymi vírusovými, bakteriálnymi a kvasinkovými chorobami kože a slizníc. Výrazným sprievodným prejavom zníženej imunity je chronická únava.

Sám sebe katom

Imunita je súhrn obranných mechanizmov, ktorými sa organizmus bráni proti vonkajším škodlivým látkam a choroboplodným zárodkom vnikajúcim do tela. Istú mieru imunity má človek vrodenú, ďalšiu – získanú – si buduje počas života.

Hlavným znakom imunitného systému je, že si dokáže „pamätať“ a rozpoznávať „sám seba“, teda neútočí proti vlastným tkanivám, ak je v poriadku.

Niekedy sa stane, že imunitný systém nedokáže rozoznať telu vlastné bunky. Vtedy začne organizmus produkovať protilátky namierené proti vlastným bunkám a orgánom tela, čím vznikajú autoimunitné ochorenia.

Môžu postihovať viac orgánov naraz alebo len určitý orgán. Viacero systémov v tele postihuje napríklad reumatoidná artritída, systémový lupus erythematosus.

Chorobami postihujúcimi jeden systém sú skleróza multiplex, Addisonova choroba, autoimunitná hemolytická anémia či reumatická horúčka.

Probiotické potraviny sú pre zdravie dôležité. 4 fotografie v galérii Probiotické potraviny sú pre zdravie dôležité. Zdroj: Shutterstock

Pozor na stres

Výskumy dokázali, že psychická záťaž pôsobí na telo podobne ako poranenie či pôsobenie škodlivín. Hovorí sa tomu stresová imunosupresia – znižovanie imunity pôsobením stresu.

Stresové, frustrujúce a konfliktné situácie môžu vplývať na vznik ochorenia. Nervové zmeny sú schopné ovplyvniť imunitný systém a, naopak, poruchy imunity sa prejavujú aj na psychickom stave.

Imunitný systém totiž úzko súvisí s ďalšími systémami – spolupracuje s nervovým a endokrinným systémom. Nemá presnú „adresu“, hovorí sa, že to je difúzny orgán rozptýlený po celom tele.

Na bunkách zodpovedných za imunitu sa nachádzajú receptory pre mnohé hormóny. Pri dlhotrvajúcom strese sa môže znížiť tvorba viacerých z nich a tiež produktov imunitného systému cytokínov.

S dlhotrvajúcim psychickým napätím často súvisí nedostatok spánku, zlé stravovacie návyky, málo dôležitých živín.

Doliečiť a vyležať

Ani prepínanie síl pri športe nemusí imunite prospieť, práve naopak. Zhoršenie fungovania imunitného systému môže spôsobiť práve nadmerná fyzická záťaž, napríklad nárazové intenzívne tréningy u športovcov.

Na druhej strane môžeme imunitu prirodzene podporiť. Pomáha racionálna strava s dostatkom vitamínov, pravidelný pohyb a očkovanie proti nebezpečným infekciám.

Dôležité je tiež dôkladne vyležať a doliečiť všetky infekcie a antibiotiká užívať len vtedy, keď je to potrebné a podľa odporúčaní lekára. Možné je skúsiť aj výživové doplnky, napríklad hubu reishi známu ako hubu mladosti.

Niektorým ochoreniam, ktoré sú geneticky podmienené, sa, žiaľ, nedá vždy predísť ani dodržiavaním všetkých spomínaných zásad. Ak sa nepriaznivo skombinujú viaceré faktory, skôr či neskôr prepuknú.

Medzi takéto ochorenia patria napríklad alergie, chronické žilové ochorenie či cukrovka 1. typu.

Črevá plné baktérií

Hovorí sa, že imunita sídli v črevách a nie je to výmysel. Je to neuveriteľné, ale v čreve máme 1,5 kg baktérií z viac než 500 druhov a nachádza sa tu 70 – 80 percent imunitného systému.

Tenké črevo má niekoľkonásobne väčšiu plochu ako koža. Výskyt tzv. dobrých baktérií – probiotík – v tenkom čreve priamo súvisí s fungovaním lokálnej imunity v tráviacom trakte, ale i celkovej imunity.

Probiotiká sa do tela dostávajú najmä v nepasterizovaných výrobkoch, jogurtoch, v čerstvých „živých“ i kvasených potravinách. Sterilizáciou, pasterizáciou či konzervovaním potravín sa tieto baktérie strácajú.

Dôležitý pre udržanie imunity je aj kvalitný spánok trvajúci aspoň 7 hodín, na ktorý sa často zabúda. Ten totiž regeneruje telo a štartuje imunitu. Počas neho sa uvoľňujú aktívne bunky, ktoré telu pomáhajú bojovať s infekciami a škodlivými baktériami.

© Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×