Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Tatra 600 kabriolet mala dobyť svet, skončila ako nechcený dar pre Stalina

27.08.2017 V Technickom múzeu Tatra v Kopřivnici stojí na otáčacom kotúči nádherné krémové auto. Jediný kus modelu Tatra 600 kabriolet z roku 1949 má smutný príbeh.
Tatra 600 kabriolet mala dobyť svet, skončila ako nechcený dar pre Stalina
4 fotografie v galérii
Stalin sa v kabriolete nevozil, bál sa atentátu.
Autor fotografie: Getty Images

Patrí medzi najväčšie atrakcie múzea. Krásne, elegantné auto bol prototyp, ktorý sa mal začať vyrábať sériovo a svojim tvorcom priniesť slávu a peniaze. Bohužiaľ, jeho osud bol úplne iný.

Kabriolet, ktorý obdivovali návštevníci ženevského autosalónu v roku 1949, zostal navždy jediným kusom tohto krásneho stroja. Dlhé roky strávil v Sovietskom zväze na neznámom mieste.

Až v 70. rokoch minulého storočia kontaktoval Tatru Kopřivnice moskovský lekár s otázkou, či by nebolo možné stratený kabriolet prestavať na Tatru 603. Vedenie závodu mu obratom ponúklo úplne novú Tatru 603 výmenou za jedinečný prototyp. Darček pre generalissima Stalina sa konečne vrátil domov.

Dizajnérsky génius

Kabriolet Tatra 600 Tatraplán vyrobil vo svojej dielni vo Vysokom Mýte slávny karosár Josef Sodomka. Na aute začal pracovať v polovici 40. rokov minulého storočia. Hoci karosáreň nikdy oficiálne s Tatrou nespolupracovala, spoločne skomponovali vyše 70 áut.

Josef Sodomka chcel podporiť predaj osobných áut Tatra a na sériovom podvozku Tatry 600 Tatraplán vyrobil kabriolet. Karosáreň Sodomka mala už vtedy svetové meno a bola preslávená elegantnými tvarmi karosérií.

Josef Sodomka je dodnes považovaný za dizajnérskeho génia, ktorý predbehol svoju dobu.

Aj pre Bugatti

Karosérie Sodomky sa používali na autách pre bežných ľudí, objavovali sa však aj v garážach slávnych. Mnoho vtedajších celebrít a podnikateľov si obľúbené tatrovky nechávalo vo Vysokom Mýte „prekarosovať“ či inak upraviť. Vznikali tak jedinečné vozidlá šité na mieru s úchvatnými líniami, dokonalým interiérom a vybavením.

Jan Werich mal od Sodomky na zákazku vyrobenú karosériu Tatry 52, manželka prezidenta Beneša Hana si u nich objednala karosériu nie na Tatru, ale na Aero 50. Auto s karosériou Sodomky mal aj továrnik Jan Baťa.

Fabrika ich vyrábala pre rôzne české firmy ako Škoda, Tatra, Aero, Praga či Laurin & Clement. Jej kvalitné plášte však používali aj známe zahraničné automobilky ako boli Bugatti, Ford, Nash, Graham, Lancia, Rolls Royce, La Salle, ktorá zásobovala autami britskú kráľovskú rodinu či Studebaker – najstarší výrobca dopravných prostriedkov na svete.

Toto auto vzbudilo na ženevskom salóne v roku 1949 senzáciu. 4 fotografie v galérii Toto auto vzbudilo na ženevskom salóne v roku 1949 senzáciu. Zdroj: Ján Kubík/ Wikimedia Commons

Senzácia v Ženeve

Kabriolet postavený na podvozku Tatra 600 Tatraplán mal byť vrcholným dielom karosárne Sodomka. „Je to kabriolet vysoké, avšak klidné elegance, krásných hladkých tvarů,“ vyhlásil v roku 1949 Josef Sodomka v závodnom časopise Karosář o novom aute.

Kabriolet Sodomky a Tatry bol na tie časy výnimočný. Hoci mnoho firiem vyrábalo v tom období karosérie na „tatrováckych“ podvozkoch, žiadne auto nemalo skladaciu strechu a zároveň motor vzadu. Bola to svetová rarita, taký kabriolet sa nevyrábal ani v Česku, ani nikde v zahraničí.

Na autosalóne v Ženeve v roku 1949 preto auto vzbudilo doslova senzáciu. Krásavec krémovej farby so sedadlami potiahnutými žiarivo červenou kožou získal druhú cenu v súťaži elegancie.

Josefovi Sodomkovi sa priamo na výstave hlásili desiatky záujemcov z celého sveta, ktorí túžili nádherné auto získať. O elegantný kabriolet mali záujem Švajčiari, Američania a dokonca aj továrnici z Austrálie.

Improvizovaný poradovník však mohol Sodomka po návrate domov hodiť do koša. Úspešné auto putovalo do továrne Tatra. Tam mala firma urobiť kabrioletu jazdné skúšky a dokončiť jeho vývoj, ktorý smeroval k sériovej výrobe. 

Tatra 600 kabriolet bola predurčená na to, aby dobyla svet, objavila sa v oscarových filmoch a milionári ju preháňali po monackých serpentínach. Nič z toho sa však nestalo.

Dali to najlepšie

Do osudu kabrioletu totiž zasiahla nečakaná udalosť. Blížilo sa životné jubileum vládcu Sovietskeho zväzu a Komunistická strana Československa vyzvala fabriky, aby k 70. narodeninám Josifa Vissarionoviča Stalina pripravili primerané dary.

V továrni Tatry závodné vedenie strany rozhodlo, že venujú to najlepšie, čo vo fabrike majú – kabriolet. Ani samotní papaláši však nepúšťali nádherné auto z rúk úplne ľahko. Rozhodli sa, že sa aspoň odvezú.

V máji 1949 delegácia z Vysokého Mýta vedená samotným Sodomkom viezla kabrioletom do Prahy dar pre vtedajšieho prezidenta Klementa Gottwalda. Darom boli pstruhy čerstvo nachytané v Loučné pri Vysokom Mýte.

Pražskí súdruhovia však viac ako na rybacinu zrejme čakali na kabriolet. Delegáciu prijal vtedajší predseda vlády Antonín Zápotocký, ktorý hneď po oficiálnej časti nelenil, sadol do auta a hodiny sa ním so zatajeným dychom vozil po Prahe.

Majetok nemocnice

Samotný Stalin však exkluzívny dar neocenil a v krásnom aute nikdy ani len nesedel. Podľa svedkov mal z otvorených áut strach. Bál sa, že v kabriolete by sa stal ľahko obeťou atentátu. Jednoducho svetový unikát posunul svojmu šoférovi a neskôr ho používala ako služobné auto moskovská poliklinika.

V jej majetku bolo až do roku1965, potom ho odkúpil jeden z lekárov, ktorý bol zároveň zberateľom starých automobilov. Rozhodol sa, že ojazdený kabriolet prestavia na vtedy populárnu Tatru 603.

Inžinieri z Kopřivnice však jeho snahy rázne odmietli. Naopak, urobili všetko preto, aby raritné auto získali späť. Ponuku výmeny za úplne novú Tatru 603 zberateľ neodmietol. V roku 1976 sa niekdajší kráľ ženevského autosalónu vrátil späť do Československa.

Po potrebnej rekonštrukcii ho získalo Technické múzeum Tatra v Kopřivnici. Nablýskané auto, ktoré sa tam točí dookola na podstavci, má tisícky obdivovateľov, žiadny návštevník ho neobíde. Dočkalo sa aspoň malého kúska slávy, ktorá mu právom patrí.

Kabriolet sa mal zaradiť medzi svetovú klasiku 50. rokov minulého storočia a navždy zapísať dielo Josefa Sodomku do histórie automobilového dizajnu, skončil však v rukách Stalina.

Dnes je to história, ktorá sa nedá zmeniť. Zostalo len krásne auto so smutným príbehom o premárnenej šanci na obrovský úspech.

© Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×