Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Sexi folklór: Našim predkom erotické témy vôbec neboli cudzie

16.04.2017 Slovenské kroje sú pestré a v každom regióne iné. No jedno majú spoločné – sú prekrásne. Napadlo vám niekedy, že sú aj dráždivé?
Sexi folklór: Našim predkom erotické témy vôbec neboli cudzie
2 fotografie v galérii
Folklór, jedna z pých národa.
Autor fotografie: TASR

Naši predkovia vôbec neboli prudérni. Stačí sa pozrieť na texty ľudových pesničiek, ešte aj dnes sa pri niektorých môžeme červenať.

Nie je úplne jasné, čo mali Horehronci na mysli, keď spievali: „A za jedno jabĺčko, za jednu plánku, dala sebe opáčiť niže pupka jamku.“ Etnologička Katarína Nádaská vysvetľuje, že táto téma nebola tabu, naši predkovia telesnú lásku brali ako normálnu súčasť života.

„V minulosti ženy pri pracovnom ľudovom odeve nenosili bielizeň. Rovnako muži pri práci nosili voľnú košeľu a široké gate so šnúrkou v páse. Vrchný pracovný odev žien bol veľmi jednoduchý – podprsenky v našom zmysle slova neexistovali. Keď sa počas žatvy chceli „poľúbiť“, našli si chládok a aj vďaka odevu, ktorý neprekážal, sa „poľúbili“ a pracovali ďalej. V minulosti sa dokonca muž a žena milovali v prvej jarnej brázde, aby zem bola plodná ako dvojica ľudí. Erotika a telesná láska patrili prirodzene k životu.“

Šibačka je jedným z tradičných zvykov, ktorý prežil niekoľko storočí. 2 fotografie v galérii Šibačka je jedným z tradičných zvykov, ktorý prežil niekoľko storočí. Zdroj: TASR

Mnohé porekadlá a úslovia tiež jasne dokumentujú, že zo sexu nerobili vedu. „Keď začne dievka po poli krákoriť, nech začne matka výbavu hotoviť, keď začne dievka po poli spievať, nech začne matka čepiec vyšívať. Skôr ustráži matka vrece bĺch ako jednu dievku. Svätá som, svätá som, keď mi šturiš, rada som.“

Zvyky a povery

Etnologička hovorí, že naprieč Slovenskom by sme našli veľa zvykov, ktoré sa týkajú telesnej lásky. Napríklad sa piekli ľúbezné pagáčiky. „Vydajachtivé devy do cesta na pagáče pridali štipku prachu pozmetaného zo štyroch kútov izby, z ochlpenia pod pazuchami a na ohanbí si odstrihli kúsky a spolu so štyrmi vlasmi ich spálili na popol, ktorý primiešali do cesta spolu s kvapkou menštruačnej krvi. Cesto vymiesili, upiekli z neho pagáče a dali zjesť mládencovi. Pokrm im mal zaistiť jeho stálosť a vernosť. „Dôkaz nájdeme v texte piesne z Myjavy: ,Ej, moselas mne, moja milá, moselas mne podelat. Ej, moselas mne z puče chupky do pagáčkú zadelat.’“

Ale aby nevznikol mylný dojem, že naši predkovia boli promiskuitní, správali sa pudovo a spal každý s každým! V textoch piesní je zakódovaný aj ich konzervatívny postoj. Napríklad z ľudovej piesne z Terchovej sa dozvedáme: „Pod fertuškou ništ nemám, tam je jedna ruža, do teho ťa ništ neni, to je môjho muža.“

Komentár Daga Daniša: Keď Fico chystá veľké zmeny
Do banskobystrickej nemocnice si už netreba nosiť toaletný papier
Sprostosti XXL: Ako sa rektonaut Prodlex pomýlil a iné chobotiny

© Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×