Znie to čudne, ale nový objav to umožní! Rakovinu v ústnej dutine pomôže odhaliť kloktanie!

20.10.2015 Izraelskí vedci vynašli neinvazívny test na diagnostiku rakoviny v oblasti hlavy a krku. Revolučná metóda by mohla nahradiť nepríjemnú biopsiu, teda odber tkaniva.
4 fotografie v galérii
Ilustračná snímka
Autor fotografie: Shutterstock

Profesor Dror Fixler a jeho tím na izraelskej univerzite Bar-Ilan vypracovali metódu, ktorá dokáže odhaliť karcinóm úst, jazyka, mandlí či hltana vďaka špeciálnej ústnej vode obsahujúcej zlaté nanočastice. Tieto druhy rakoviny sú zvyčajne veľmi zhubné a často ich lekári odhalia pomerne neskoro. Nová metóda by podstatne uľahčila diagnostiku týchto nádorov a mohla by byť aj vhodným preventívnym vyšetrením.

Svietiace bunky

Profesor Dror Fixler je známy expert na elektrooptiku a fotoniku a z týchto odborov vychádzali aj jeho poznatky. Na výskumnom projekte „zázračnej ústnej vody“ pracoval tri roky so svojou kolegyňou Rinat Ankri. Objav publikoval v Journal of Dental Research, kde uviedol: „O tom, že zlaté nanočastice môžu slúžiť pre molekulárnu diagnostiku, sa už dlho vie. No keď obalia špecifickými protilátkami, dokážu zacieliť nádory priamo a efektívne, s 97-percentnou presnosťou a 87,5-percentnou citlivosťou. Skombinoval som dve známe metódy, ktoré predo mnou ešte nikto neskombinoval, z dvoch úplne odlišných disciplín – jedna metóda pochádza z fyziky a druhá z biomolekulárnej diagnostiky. Som prvý na svete, ktorý niečo také urobil.“

Profesor Dror Fixler využil svoje znalosti eletrooptiky a fotoniky na medicínsky vynález. 4 fotografie v galérii Profesor Dror Fixler využil svoje znalosti eletrooptiky a fotoniky na medicínsky vynález. Zdroj: Bar-Ilan University

V časti projektu, ktorý vychádza z fyziky, profesor použil teóriu difúznej reflexie. Tá hovorí, že keď posvietime na telesné tkanivo a meriame intenzitu svetla vzhľadom na vzdialenosť od jeho zdroja, zistíme viaceré vlastnosti tkaniva. Z biomolekulárnej diagnostiky použil poznatky z kvantovej optiky. Nanomateriál použil ako nositeľa kontrastu. Častice potom viditeľne reagujú na zacielený antigén na rakovinovej bunke, ktorá je za iných okolností neviditeľná. Rakovinové bunky vďaka nanočasticiam zlata teda doslova „svietia“.

Revolučnú metódu vypracovali v nanolaboratóriách izraelskej univerzity Bar-Ilan. 4 fotografie v galérii Revolučnú metódu vypracovali v nanolaboratóriách izraelskej univerzity Bar-Ilan. Zdroj: Bar-Ilan University

„Pri rakovine pľúc vieme presne určiť receptor v bunke a obaliť nanočastice špeciálnymi protilátkami. Napustené častice prechádzajú celým telom a spoja sa iba tam, kde sa stretne antigén a protilátka. Niektoré spoločnosti už majú komerčné produkty, ktoré sú založené na tomto princípe, no problémom je, že potrebujú veľmi vysokú koncentráciu častíc, aby niečo bolo možné vidieť.“, vysvetľuje profesor Fixler. Spojením metód z fyziky a biomolekulárnej diagnostiky vzniklo elegantné riešenie, pričom obe teórie sa navzájom dopĺňajú. „Zlaté nanočastice sa už používali na nájdenie rakovinových buniek, našou úlohou bolo zistiť, ako je ich možné použiť pre optickú diagnostiku,“dopĺňa profesor.

Kloktanie so zlatom

Vstrekovanie zlatých nanočastíc do tela by mohlo vyvolať nežiaduce účinky. Preto sa Fixler a Ankri sústredili na diagnostiku povrchových rakovín – karcinómu sliznice ústnej dutiny. Účinnú látku si pacient nanesie buď pri čistení zubov alebo kloktaním. V laboratóriu pod špeciálnym mikroskopom sú potom rakovinové bunky vo vypľutej ústnej vode dobre viditeľné.

Laboratórne testy na zvieratách boli také úspešné, že Fixler dostal povolenie spustiť testovanie na ľuďoch v zdravotníckom centre Chaim Sheba v meste Tel Hashomer. Testy vedú profesor Michael Wolff z oddelenia otorinolaryngológie, operácií hlavy a krku a profesor Arvaham Hirsberg, výskumník na oddelení orálnej patológie a orálnej medicíny. Tento objav bude podľa oboch veľkým krokom dopredu v diagnostikovaní rakoviny, ktorá môže byť dnes potvrdená iba biopsiou. „Všetci dúfame, že do konca roku 2015 budeme mať dve centrá pre takéto vyšetrenia na dvoch klinikách v pravidelnej prevádzke,“ povedal Fixler, ktorý so svojím tímom pokračuje v zdokonaľovaní novej technológie.

Dror Fixler so svojím tímom. 4 fotografie v galérii Dror Fixler so svojím tímom. Zdroj: Bar-Ilan University

„Pracujeme teraz na vytvorení prenosného diagnostického zariadenia a tiež sa snažíme prispôsobiť systém diagnózy, aby zachytil raz aj iné abnormality,“ hovorí Rinat Ankri. Ako dodáva, zlaté nanočastice nie sú také drahé, ako by sa mohlo zdať. „Je to bezpečné a lacné, potrebné zlato stojí asi 200 dolárov, vyšetrenie vyjde lacnejšie než biopsia a následné vyšetrenie tkaniva.

Profesor Dror Fixler je okrem práce v nanovýskume aj rabínom. Na otázku, ako sa spája tento vedný odber s náboženstvom, odpovedá: „Boh je prítomný v malých veciach.“