Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Keď to funguje: Brani Gröhling učí mladých, chce aby boli hrdí na svoje povolanie

03.02.2015 (5/2015) Kedysi sa hovorilo – remeslo má zlaté dno. Zakladateľ známej siete kaderníctiev Brani Gröhling (40) sa rozhodol vstúpiť do vyučovacieho systému, aby dokázal, že to stále platí.
Keď to funguje: Brani Gröhling učí mladých, chce aby boli hrdí na svoje povolanie
6 fotografií v galérii
Takto vyzerá praktická výuka kaderníkov.
Autor fotografie: Archív B.G.

V praxi pre šikovných remeselníkov, za svoje, spočiatku ako z núdze cnosť. „Pred pätnástimi rokmi sme otvárali sieť kaderníctiev a potrebovali nových ľudí. Čoskoro sme zistili, že nemajú požadovanú úroveň,“ vysvetľuje. „Dostávali plat, ale museli sme im platiť školenia, počas ktorých navyše neboli v práci, čo bolo pre nás nevyhovujúce. Tak som začal premýšľať, ako to spraviť, a vymyslel som, že ich začneme vzdelávať priamo v škole.“

Časom pribudli ku kaderníkom kuchári, cukrári, najnovšie maliari a murári. Túto spoluprácu si už vypýtali samotné stredné odborné školy. Aktívne spolupracujú so sedemnástimi.

Uráža nás?

Začínali so šiestimi školami a občas to vraj bolo celkom humorné. Aby mohli ponúknuť svoje praktické skúsenosti, museli školy súhlasiť a nie všade sa stretli s pochopením.

Brani Gröhling je presvedčený, že kvalita remeselníkov si žiada spoločný postup školy a ľudí z praxe. 6 fotografií v galérii Brani Gröhling je presvedčený, že kvalita remeselníkov si žiada spoločný postup školy a ľudí z praxe. Zdroj: Miro Miklas

„Veľakrát to bolo tak, že čo nás urážate, čo nás vy chcete učiť? Svojím spôsobom ich chápem, mal som vtedy 25 rokov. Niektorí to nerozdýchali dodnes, našťastie sa našlo veľa riaditeľov s nadhľadom a našu pomoc privítali,“ hovorí. „Tým druhým stále opakujem, nie som váš nepriateľ, nie som na druhej strane rieky, chcem pomôcť. Inak ako v praxi im neviem ukázať, čo robia nesprávne a čo prax potrebuje. Ja sa nestarám, čo majú učiť, do učebných osnov nezasahujem, tak nech oni nerozprávajú, čo je to byť v praxi. Toto chce spoločný postup.“

Učebné osnovy sú nastavené tak, ako sú, peňazí dostávajú školy málo, to je, žiaľ, stará pesnička. „Pomôcky a najmä učebnice, ktoré používajú, boli vytlačené dávno, nijako sa „nerefrešujú“ a stále učia trvalú, ktorá u nás tvorí len 1 % ročného obratu. Podobne je to s kuchármi – polievka, mäso, zemiaky. Alebo u cukrárov, ktorí sú nešťastní, lebo dokola pečú dobošové a punčové rezy. Lenže doba si už pýta iné delikatesy.“

Tam, kde pomoc prijali, podľa dohody raz alebo dvakrát do mesiaca prišla „úderka“ z praxe.

„Mali sme krátky predslov a potom sme študenta vytiahli ku kreslu, dostal do ruky kefu, fén a poď robiť. Ak to robil nesprávne, vysvetlili sme mu, ako na to. A toto sa mladým veľmi páčilo, lebo sedieť a sledovať, čo mi učiteľ kreslí na tabuľu, a reálne to robiť, je veľký rozdiel. A hlavne užitočná skúsenosť.“

Časom si uvedomili, že dvakrát do mesiaca je málo, a tak pridali; vybavili odborné školenia pre majstrov, aby mohli kontinuálne pokračovať.

„V žiadnom prípade nechcem znevažovať učiteľov, lebo svoju prácu robia za tých podmienok a v takom prostredí, ako im štát dovolí.“

Keď to funguje, nemohli by sme...

Po tom, čo zabehli prvý odbor, neodolal ďalšej ponuke: Brani, keď to funguje s kaderníkmi, nemohli by sme to robiť aj s kuchármi a cukrármi? Obraz o tom, v akých podmienkach sa študenti učia a čo ich trápi, má slušný. Každý september, október sadne do auta, obehne od 40 do 50 škôl a pýta sa. „Sú to vlastne také pohovory so študentmi, čo by chceli dosiahnuť, či ich to baví, či chcú vo fachu zostať, či plánujú odísť do cudziny, alebo zostať doma. Lebo tu je ďalší problém,“ pokračuje zapálene. „Minule mi písal jeden študent, že si otvára v Starej Ľubovni, v rodnom meste, podnik, čo je super. Pretože čo my tým mladým ukazujeme? Choďte do zahraničia, zarobte si peniaze, potom príďte domov a tu ich míňajte! Veď to je absolútny nezmysel. Radšej ho poriadne vyučme a dajme mu stimul, aby mal dôvod ostať doma.“

Hoci nie je z odboru a majstrov kuchárov nevyťahuje z klobúka, zamyslel sa, ako pomôcť aj tejto profesii.

„Našťastie mám veľa známych odborníkov, ako je napríklad Jaro Žídek, a tak s nimi mladí reálne varia. A cukrári pečú. Neskôr, teraz s nimi začíname, prišla ponuka: Brani, keď to funguje na kuchárov a cukrárov, nemohli by sme to robiť aj s murármi a maliarmi?“

Cukrár nemusí byť len pri sporáku, kurz baristu mu rozširuje možnosti uplatnenia. 6 fotografií v galérii Cukrár nemusí byť len pri sporáku, kurz baristu mu rozširuje možnosti uplatnenia. Zdroj: Archív B.G.

Samozrejme, súhlasil, ale toto všetko sa už z vlastných zdrojov ťahať nedalo. Oslovil teda majiteľov reštaurácií či stavebných firiem. Argument? Poď do toho! Vidíš, veď ani ty nemáš dostatok kuchárov. Tebe zase chýbajú murári. Niet nad priateľské vzťahy a osobné nadšenie. V momentálnej situácii si myslí, že „by už do toho mohli vstúpiť štátne inštitúcie, lebo sme na vlastnej koži otestovali, že sa to dá a že záujem je. Mohli by prevziať štafetu. Proste to robiť iným, nie ich zabehaným spôsobom“.

Cítia sa dehonestovaní

Keď hovoríme o praktickej časti výučby, hovoríme o študentoch tretích a štvrtých ročníkov. „Testovali sme aj prvákov, ale tam je problém. Väčšinou si budúcu profesiu nevybrali sami, ale ich rodičia a veľakrát sa stane, že to nechcú robiť, hľadajú sa, prestupujú zo školy na školu, z odboru do odboru. Kým tí vo vyšších ročníkoch už vedia, že tejto profesii zrejme ostanú verní.“

Niekedy sú nadšenci v jednej škole istý čas, potom majú pauzu a znova sa do nej vrátia. Dôvod je prostý. „V Spišskej Novej Vsi sme fungovali päť rokov a potom sme na dva roky vypadli, pretože tá generácia študentov nebola dobrá. V čom? Neboli draví, nemali záujem. Každá generácia je iná, vzali sme teda inú školu a potom sme sa tam vrátili. Pre mňa je dôležité si to obehnúť, aby som vedel, aký daný ročník je. Učiť niekoho, kto nemá záujem, nemá zmysel.“

Jaro Žídek sa venuje mladým kuchárom, fotografia je zo Zvolena. 6 fotografií v galérii Jaro Žídek sa venuje mladým kuchárom, fotografia je zo Zvolena. Zdroj: Archív B.G.

Počas obiehania škôl však zistil ešte jednu veľmi podstatnú vec. Mnohí z budúcich mladých remeselníkov sa cítia dehonestujúco.

„Myslia si, že ich povolanie je na poslednom mieste spoločenského rebríčka. A ja im na to hovorím, počúvajte ma, keby ste mi dali tehly a všetko, čo treba na stavbu domu, ani múr nepostavím, lebo to neviem. Kto vie postaviť dom? Vy! A musíte byť na to hrdí,“ zdôvodní. „Ide o hrdosť na povolanie, lebo keď ho robíte s hrdosťou, robíte ho aj s láskou.“ Usiluje sa ich presvedčiť, že ak bude na vizitke stáť: Jozef Novák, murár, stolár alebo kuchár, v samotnej profesionalite je ovládať remeslo rovnako cenné ako Jozef Novák, manažér.

Hrdosť na remeslo podporujú aj pravidelnými súťažami kaderníkov. Keďže sa však okruh profesií, ktorým pomáhajú, rozšíril, tento rok v apríli pripravujú veľkú súťaž pre všetky, aby na šikovných remeselníkov pritiahli pozornosť. Na súťaž si už museli požičať z banky, ale stojí to vraj za to.

„Tým deckám treba dať stimul. Profesijný aj morálny. Škola v tomto smere nemá veľa času sa im venovať, preto hovoríme, že to má robiť rodina. Ale čo je dnes rodina? Vystresovaní rodičia, ktorí zarábajú peniaze, cítia tlak v práci, doma nestíhajú a teraz sa majú starať o smerovanie syna, dcéry? Nehovorím, že je to všade rovnaké, ale netvárme sa, že je to v dnešnej dobe priorita. Potom hovoríme, že štát má ovplyvňovať rodinu, ale čo je rodina? Niečo iné v Bratislave, inak ju vnímajú na východe, je to len matka, otec? Napriek tomu treba študentom škôl otvárať obzory.“

Dôkaz, že Gröhlingov nápad padol na úrodnú pôdu. 6 fotografií v galérii Dôkaz, že Gröhlingov nápad padol na úrodnú pôdu. Zdroj: Archív B.G.

Napríklad v tom, že ak je raz niekto kuchár, nikde nie je napísané, že nemôže byť aj šikovný barista, barman, macher na tematické megatorty, niekto, kto vie vyrezávať ovocie (carving), a preto pre nich organizujú aj takéto kurzy. Každý si tak môže svoju cestu vybrať sám. Srdcom.

© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×