Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Tukových buniek sa nezbavíme, stále ich máme rovnaký počet

04.06.2014 (22/2014) O sklone človeka k obezite sa rozhoduje v živote veľmi skoro. Už u dvojročného dieťaťa sa pri nadmernom príjme potravy množia tukové bunky dvakrát rýchlejšie než u jeho rovesníkov.
Tukových buniek sa nezbavíme, stále ich máme rovnaký počet
6 fotografií v galérii
Ilustračná snímka
Autor fotografie: Profimedia.sk

Po detstve plnom lízaniek, cukríkov a čokoládok príde puberta s čipsami a fast foodmi – a je dokonané. Tukové bunky si totiž zhromažďujeme asi do veku dvadsiatich rokov. Potom už s ich počtom nič nenarobíme. Nepribúdajú nám, ale ani neubúdajú. Máme ich toľko, koľko máme. Sú definitívne naše a nezbavíme sa ich. Výdatnou stravou a nedostatkom pohybu si môžeme tukové bunky „vykŕmiť“. Ak ich máme veľa, začíname sa podobať na matrac. Diétou a intenzívnou telesnou aktivitou sa tukové zásoby v bunkách zmenšujú a tukové bunky „chudnú“. V tele nám však zostávajú a sú pripravené kedykoľvek znovu nabrať zásoby na „dni hladu“, ktoré v súčasnej civilizácii len tak ľahko neprídu.

Pre vznik obezity je rozhodujúce detstvo. 6 fotografií v galérii Pre vznik obezity je rozhodujúce detstvo. Zdroj: Profimedia.sk

Nové a výkonné

Tím švédskych lekárov vedený Kirsty Spaldingovou zo štokholmského vedeckého centra Karolinska Institutet skúmal tukové bunky takmer sedemsto štíhlych i obéznych dobrovoľníkov. Tím vedcov riešil dlhoročnú záhadu, či nám tukové bunky slúžia celý život, alebo sa tukové tkanivo pravidelne obmieňa. Prišli na to, že naše telo ročne stratí asi desatinu tukových buniek, ale vzápätí ich nahradí. Počas ôsmich rokov sa tak polovica z nich vymení za úplne nové. Ich celkový počet sa však udržuje na rovnakej úrovni. Dokonca ani obézni ľudia, ktorí zhodili šestinu svojej hmotnosti, nestratili ani jednu tukovú bunku.

Pilulka nebude

Ak by sa nám podarilo narušiť rovnováhu medzi zánikom starých tukových buniek a okamžitým zrodom nových, zrejme by sme získali účinný liek proti obezite. Razantná strata tuku by však mohla byť nebezpečná. Lekári predpokladajú, že obézni ľudia by aj tak museli najskôr diétou a športom „vyžmýkať“ z buniek tuk a až potom by bolo možné prázdne tukové bunky nechať zaniknúť. Vedci si totiž myslia, že zánik buniek, ktoré by obsahovali veľké množstvo tuku, by nadmerne zaťažoval ostatné tukové bunky a mohol by vyvolať vážne zdravotné problémy – napríklad cukrovku. „Zázračnej“ pilulky, ktorú by sme prehltli a mali navždy pokoj s priberaním a tukovými vankúšmi, sa teda tak skoro nedočkáme.

Tukové bunky si zhromažďujeme do veku 20 rokov, potom už nepribúdajú, ani neubúdajú. 6 fotografií v galérii Tukové bunky si zhromažďujeme do veku 20 rokov, potom už nepribúdajú, ani neubúdajú. Zdroj: Profimedia.sk

Detstvo rozhoduje

Výskumníci však uvažujú aj o opačnom postupe – o podpore vzniku nových tukových buniek. Tie by pomohli pri rekonvalescencii napríklad ľuďom po nádorových ochoreniach či pri poruchách vstrebávania živín z potravy. Zo štúdie švédskych vedcov vyplynul dôležitý fakt – pre vznik obezity je rozhodujúce detstvo. V ranom období života sa rozhoduje o tom, či budeme mať normálny počet tukových buniek, alebo sa nám v tele nadmerne namnožia. Dôležitú úlohu zohráva aj dedičnosť, tá však podľa švédskych vedcov nie je rozhodujúca. Ľudia by si mali z ich štúdie vraj odniesť ponaučenie, že najdôležitejší pre ich deti je zdravý životný štýl.

Spite kvôli štíhlosti

Ďalšia zaujímavá vedecká štúdia z Warvick Medical School potvrdzuje dávno známy predpoklad, že na vznik obezity má vplyv kvalita a dĺžka spánku. Výsledky vychádzajú zo sledovania viac ako 30 000 detí a 600 000 dospelých z celého sveta. Z výsledkov jednoznačne vyplýva, že obézni ľudia spia kratšie než ľudia s normálnou telesnou hmotnosťou. Zlý spánok dvakrát zvyšuje riziko obezity u dospelých a jedenapolkrát u detí. Vedci predpokladajú, že mozog nevyspatého človeka výrazne mení regulačné mechanizmy príjmu potravy. Pri nedostatku spánku sme hladnejší, máme chuť na kaloricky výdatnejšie potraviny a tukové bunky sa utešene plnia. Podľa vedcov táto rovnica platí aj naopak. Obézni ľudia horšie spia. Sú náchylnejší na vážne dychové poruchy počas spánku – tzv. spánkové apnoe, pri ktorom človek prestáva nakrátko dýchať. Táto porucha zvyšuje u ľudí, ktorí ňou trpia, riziko kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky.

Zlý spánok dvakrát zvyšuje riziko obezity u dospelých. 6 fotografií v galérii Zlý spánok dvakrát zvyšuje riziko obezity u dospelých. Zdroj: Profimedia.sk

Hrušky a jablká

Vedci prišli pri skúmaní obezity aj na to, že rozhodujúci nie je iba počet tukových buniek. Podstatné je aj to, kde sa tukové bunky nachádzajú. Z výskumov totiž vyplýva, že ak je nadmerné množstvo tuku uložené v tukových bunkách pod kožou, je to pre zdravie menšie riziko ako tzv. viscerálny tuk, ktorý obaľuje vnútorné orgány. Toto vnútorné tukové tkanivo totiž preukázateľne vyvoláva zápal v cievach, stratu ich pružnosti a tvorbu tukových usadenín na stenách ciev – tzv. aterosklerózu. Kôrnatenie tepien je príčinou infarktov a srdcových príhod. Ľudovo povedané, ľudia (väčšinou ženy) s postavou typu hrušky, ktorým sa tuk ukladá na bokoch, zadku a stehnách, nie sú natoľko ohrození srdcovými príhodami ako tí (väčšinou muži) s postavou typu jablka, ktorí majú tuk uložený najmä v brušnej dutine medzi orgánmi.

6 fotografií v galérii Zdroj: Profimedia.sk

Človek má až 40 miliárd tukových buniek

Tuková bunka (adipocyt) sa vo väzive vyskytuje jednotlivo alebo v malých skupinách. Má schopnosť vytvárať a hromadiť tuk, a to buď v jednej veľkej vakuole (univakuolárne bunky), alebo vo forme množstva menších vakuol (multivakuolárne bunky). Univakuolárne tukové bunky vytvárajú biele tukové väzivo, ktoré je bežným typom tukového tkaniva väčšiny cicavcov. Multivakuolárne tukové bunky sú súčasťou hnedého tuku, ktorý sa vyskytuje hlavne u zimných spáčov a pri mláďatách cicavcov.

V priemernom ľudskom tele existuje 40 miliárd tukových buniek. Tuk v nich uložený hreje telo, transportuje dôležité vitamíny A, D, E a K po celom tele a mal by slúžiť ako zásobáreň na „horšie časy“. Aby vzniklo približne pol kila ľudského tuku, je potrebných 3 500 kalórií. Stačí, aby ste sa prejedali denne o 5 percent oproti svojmu bežnému príjmu, a toto množstvo tuku môžete pribrať za mesiac. Závisí to, samozrejme, aj od fungovania metabolizmu a výdaja energie pohybom.

© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×